Ομιλία Υπουργού Ανάπτυξης & Επενδύσεων, κ. Άδωνι Γεωργιάδη στο webinar της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου & Επιχειρηματικότητας με θέμα: «Οι κινητήριες δυνάμεις του ψηφιακού μετασχηματισμού του λιανικού εμπορίου»
«Κατ’ αρχάς, ευχαριστώ πάρα πολύ για την πρόσκληση. Χαίρομαι ιδιαίτερα που βλέπω το φίλο μου, Γιώργο Καρανίκα, με τον οποίο έχω συνεργασία όλη αυτήν την περίοδο του πολέμου, γιατί αυτή η περίοδος που διάγουμε ως χώρα, αλλά και ως ανθρωπότητα, από τα τέλη του περασμένου Φεβρουαρίου μέχρι σήμερα, είναι ένας είδος πολέμου. Για τη γενιά μας θα είναι σίγουρα το γεγονός που θα την χαρακτηρίσει και ο ιστορικός του μέλλοντος σίγουρα θα καταγράψει την εποχή του Covid – 19 στην ανθρωπότητα και ειδικά την Ελλάδα.
Θέλω να πω ότι χωρίς τη στενή συνεργασία με τους εκπροσώπους των Επιμελητηρίων και τον Πρόεδρο της ΕΣΕΕ δεν θα είχα τη δυνατότητα να έχω πάρει τις αποφάσεις που πήρα, στο χρόνο που πήρα και με τον τρόπο που τις πήρα.
Πολλά πράγματα προλάβαμε, πολλά πράγματα διορθώσαμε γιατί σίγουρα δεν τα κάναμε όλα σωστά. Αλλά σε κάθε περίπτωση το γραφείο μου ήταν και παραμένει πάντα ανοιχτό και νομίζω – θα σας επιβεβαιώσει και ο κύριος Καρανίκας – ότι ποτέ δεν διεκδίκησα κάποιου είδους αλάθητο αλλά αντίθετα προσπαθώ στο μέτρο που η Πολιτεία μου έχει εμπιστευτεί μία πολύ κρίσιμη θέση να αντιμετωπίσουμε αυτό το γεγονός όσο γίνεται πιο αποτελεσματικά.
Η έως σήμερα εφαρμογή των κυβερνητικών μέτρων στην αγορά έχει θετικό πρόσημο. Αυτό το διαπιστώνουμε και από τους δείκτες, όπου παρά τις προβλέψεις για τεράστια αύξηση της ανεργίας και μαζικά λουκέτα, μέχρι στιγμής, και θα εξηγήσω τι εννοώ με το μέχρι στιγμής, αυτό δεν έχει συμβεί.
Δέχομαι την ανησυχία, όμως, του εμπορικού κόσμου ότι αυτό μπορεί να είναι «μαγική εικόνα», με την έννοια ότι όταν τελειώσει η ισχύς των μέτρων, επιστρέψουμε σε κανονική λειτουργία της οικονομίας και αρθούν οι δεσμεύσεις που έχουν αναλάβει πολλές επιχειρήσεις για διατήρηση των θέσεων εργασίας και της λειτουργίας τους, πιθανόν αυτό να αλλάξει. Γι’ αυτό και εκπονούμε και το σχέδιό μας για την επόμενη ημέρα μετά το τέλος της πανδημίας.
Προσωπικά πιστεύω και με την εμπειρία που είχα ως πρώην Υπουργός Υγείας ότι μέχρι το μήνα Απρίλιο η πανδημία θα μας ταλαιπωρεί. Αλλά από τον Απρίλιο και μετά και η θερμοκρασία η οποία βλάπτει τον ιό αλλά και οι εμβολιασμοί που θα έχουν επεκταθεί πια σε ένα αρκετά μεγάλο μέρος του πληθυσμού θα αλλάξουν την εικόνα.
Και από τον Απρίλιο και μετά θα έχουμε μία τελείως διαφορετική ζωή που θα ομοιάζει κάπως περισσότερο στην προηγούμενή μας ζωή. Δεν λέω ότι θα είναι ακριβώς η ίδια διότι η πανδημία θα κάνει καιρό να εξαλειφθεί αλλά σίγουρα θα μπορέσουμε να επιστρέψουμε σε πιο φυσιολογικό τρόπο οικονομικής δραστηριότητας.
Όπως επίσης ξέρετε, είμαστε στην τρίτη ημέρα ενός μεγάλου πειράματος. Το πείραμα ξεκίνησε και με πρωτοβουλία του κυρίου Καρανίκα και της ΕΣΕΕ σε συνάντηση στο γραφείο μου πριν μερικές ημέρες όταν μου ετέθη με πολύ μεγάλη πίεση το ζήτημα του ανοίγματος του λιανικού εμπορίου και των προβλημάτων που είχαν δημιουργηθεί από την παρατεταμένη μη λειτουργία των επιχειρήσεων και την εν μέρει επιτυχία της παραδόσεως εκτός (clickaway). Λέω εν μέρει γιατί το click away δούλεψε σε ορισμένους κλάδους αλλά δούλεψε ελάχιστα σε ορισμένους άλλους.
Και μια και κάνω την αναφορά στο click away, κάνω και τη γέφυρα στο θέμα της σημερινής εκδηλώσεως και στο τι βλέπουμε εμείς στο Υπουργείο ως τάση για την επόμενη ημέρα.
Θέλω να είμαι ειλικρινής. Πιστεύω ότι δεν θα γυρίσουμε στην αγορά κατά τον τρόπο που την ξέραμε πριν τον Covid. Ο Covid κράτησε πια αρκετό καιρό. Άλλο ένα φαινόμενο που κρατάει 1, 2, 3, 5 εβδομάδες, διαφορετικό ένα φαινόμενο που κρατάει 10 μήνες, ένα χρόνο, ενάμισι χρόνο.
Ο χρόνος που έχει κρατήσει είναι ικανός για να διαμορφώσει νέες καταναλωτικές συνήθειες στο αγοραστικό κοινό, όχι να ανατρέψει πλήρως την εικόνα του λιανικού εμπορίου όπως το ξέραμε, αλλά σίγουρα το μερίδιο του ηλεκτρονικού εμπορίου, το οποίο είναι πολύ αυξημένο πια.
Υπάρχουν επιχειρήσεις που έχουν αυξήσει τον τζίρο τους στο ηλεκτρονικό εμπόριο όχι 100% αλλά1.000%, ίσως και παραπάνω. Αυτό σημαίνει ότι έχουν βρει και πελάτες που πια αγοράζουν με αυτόν τον τρόπο.
Τώρα πια πολλοί άνθρωποι έμαθαν να ψωνίζουν από το κινητό τους τηλέφωνο. Έχουν βάλει την πιστωτική τους κάρτα μέσα. Έχουν εμπιστευθεί πια το διαδίκτυο για να τη χρησιμοποιούν. Πολλοί φοβόντουσαν στην αρχή στην Ελλάδα να βάλουν τα προσωπικά τους δεδομένα σε ένα κινητό τηλέφωνο και να κάνουν αγορές.
Έχουν μάθει να ψωνίζουν με αυτόν τον τρόπο, έχουν κάνει πια αγορές που παλιά πίστευαν ότι δεν μπορούσαν να κάνουν. Άρα, έχουν διαμορφώσει και έναν εναλλακτικό κανάλι αγοράς το οποίο ξέρουν πια πως λειτουργεί και το εμπιστεύονται.
Αλλά και οι ίδιες οι επιχειρήσεις από την άλλη πλευρά, έχουν διαπιστώσει ότι αν επενδύσουν στις νέες τεχνολογίες, στα e–shops και στην προσπάθεια να οικοδομήσουν και έναν εναλλακτικό τρόπο πώλησης προϊόντων πέραν του κλασικού λιανικού εμπορίου στο κατάστημα, μπορεί να αποκομίσουνκαι κέρδη, μπορεί να μειώσουν το κόστος τους και άρα να έχουν διπλό όφελος ως επιχειρήσεις.
Άρα, ναι, θα είναι αρκετά διαφορετική η αγορά την επομένη. Προσέξτε όμως, για να μην μας πιάνει και ο πανικός. Δεν σημαίνει αυτό ότι τελείωσε το λιανικό εμπόριο, ότι τελείωσαν οι εμπορικοί δρόμοι, ότι τελείωσαν τα καταστήματα που είναι σε καλό εμπορικό σημείο.
Το αντίθετο. Η αγορά θα κινηθεί πια σε δύο επίπεδα. Πιστεύω στο άθροισμα των δύο καναλιών θα είμαστε κερδισμένοι. Θα διευρυνθεί δηλαδή ο τζίρος και το καταναλωτικό δυναμικό.
Δεν θα πρέπει να φοβηθούν οι επιχειρήσεις μας τη νέα εποχή που ξημερώνει. Πρέπει να οργανωθούν για τη νέα εποχή που ξημερώνει, ώστε να μη ξημερώσει χωρίς αυτές παρούσες.
Γιατί από την άλλη πλευρά, αποδεικνύεται ότι στη νέα εποχή της ψηφιακής τεχνολογίας μπορούν και μικρότερες επιχειρήσεις, εάν είναι καλά οργανωμένες και έχουν φαντασία, να ανταγωνιστούν στα ίσα πολύ μεγαλύτερες αλυσίδες, πολύ περισσότερο οργανωμένες και με πολύ περισσότερα χρήματα.
Άρα, μπορούμε να το δούμε και θετικά ως ένα εργαλείο που μπορεί να μειώσει την ανισότητα μεταξύ των επιχειρήσεων. Σε κάθε περίπτωση,όπως ξέρετε, εμείς στο Υπουργείο Ανάπτυξης ήδη έχουμε ανακοινώσει το σχέδιό μας για την επιδότηση δημιουργίας ηλεκτρονικών καταστημάτων σε μικρές επιχειρήσεις, ως ένα πρώτο βήμα για να δώσουμε τα εφόδια και το κίνητρο σε κάθε επιχειρηματία να κάνει το επόμενο βήμα.
Να πω από την εμπειρία του click away, ότι παρότι αρχικά φαινόταν ότι θα βοηθούσε περισσότερο τις μεγάλες και οργανωμένες επιχειρήσεις, στην πράξη απεδείχθη ότι πήραν τη μερίδα του λέοντος τα μικρά καταστήματα και μου έκανε εντύπωση και η φαντασία των επιχειρηματιών.
Διότι πολλά καταστήματα που δεν είχαν οργανωμένο e–shop, δεν είχαν δηλαδή τη δυνατότητα να πληρώνεις με πιστωτική κάρτα, γιατί εμείς είχαμε επιτρέψει την πληρωμή στο κατάστημα με κάρτα, αν δεν υπήρχε η δυνατότητα ηλεκτρονικής παραγγελίας εννοώ, είδα ότι μπήκαν κανονικά σε αυτόν τον τρόπο του εμπορίου και με σημαντικό μερίδιο αγοράς χρησιμοποιώντας το Facetime και το Viber. Έστελναν φωτογραφίες με e–mail ώστε να αντιπαλέψουν την έλλειψη οργανωμένου ηλεκτρονικού καταστήματος. Και αυτό δούλεψε σε έναν ικανοποιητικό βαθμό.
Και τώρα αυτοί οι ίδιοι οι επιχειρηματίες που χρησιμοποίησαν αυτά τα εργαλεία, προφανώς κατάλαβαν τη χρησιμότητα του ηλεκτρονικού εμπορίου και κατάλαβαν πόσο πιο εύκολη θα ήταν η δουλειά τους αν είχαν φροντίσει κατά το προηγούμενο διάστημα να είχαν φτιάξει οργανωμένα ηλεκτρονικά καταστήματα.
Άρα, και ως προς το καταναλωτικό κοινό αλλά και ως προς τη συνειδητοποίηση στον εμπορικό κόσμο από την άλλη μεριά, της ανάγκης, της ευκολίας και της πιθανής κερδοφορίας μέσα από τη χρήση των νέων αυτών τεχνολογιών, νομίζω ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός της αγοράς μας μέσα στον covid – 19 επιταχύνθηκε κατά πολλά χρόνια.
Όπως δηλαδή η πανδημία βοήθησε το δημόσιο να επιταχύνει την ψηφιοποίησή του κατά τρόπο εντυπωσιακό και να έχουμε πια το gov.gr στο οποίο μπορούμε να κάνουμε σχεδόν όλες τις εργασίες που παλιά θα κάναμε σε ένα ΚΕΠ με την φυσική μας παρουσία. Τώρα αρχίζουμε και μαθαίνουμε πια να το κάνουμε από το κινητό μας τηλέφωνο με ηλεκτρονική υπογραφή.
Κατά τον ίδιο τρόπο η περίοδος της πανδημίας έχει προχωρήσει σε πολύ μεγαλύτερη και γρηγορότερη επιτάχυνση της ψηφιοποιήσεως του λιανικού εμπορίου.
Αυτό προφανώς θα επηρεάσει κλάδους όπως τα logistics. Θα χρειαστούν μεγαλύτερα κέντρα logisticsγια να διακινήσουν τα αγαθά των ηλεκτρονικών παραγγελιών. Αυτό προφανώς θα επηρεάσει τις εταιρείες κούριερ. Θα χρειαστούν ισχυρότερες και πιο αποτελεσματικές εταιρείες κούριερ για το επόμενο διάστημα.
Και ενδεχομένως να επηρεάσει και τα ενοίκια προς τα κάτω εάν τελικώς αυτή η καινούργια τάση της αγοράς στρέψει ένα μεγαλύτερο μερίδιο του καταναλωτικού κοινού προς εκεί. Δεν είμαι απολύτως βέβαιος για αυτό το τελευταίο που λέω. Ακόμα μένει να αποδειχθεί. Σήμερα που μιλάμε δεν έχει φανεί στην αγορά. Δεν υπάρχει δηλαδή πουθενά τάση μειώσεως των ενοικίων.
Είναι όμως ένας προβληματισμός αν αυτό γενικά θα το βλέπαμε σε μία επόμενη φάση της αγοράς μετά την πανδημία και αν ισορροπούσε τελικώς η αγορά στο λιανικό εμπόριο σε κάποια διαφορετικά νούμερα. Είναι κάτι που μένει δηλαδή να το διαπιστώσουμε στην πράξη. Υπάρχει μόνο ως θεωρία σε κάποια μοντέλα και όχι ως πραγματικό γεγονός.
Σε κάθε περίπτωση αυτό που θέλω να πω κλείνοντας είναι ότι η κυβέρνηση και ενθαρρύνει και παρακολουθεί αυτή την ψηφιοποίηση του επιχειρηματικού κόσμου. Άλλωστε στη συμφωνία μας με την Microsoft, συμπεριλάβαμε και το να γίνει, με έξοδα της Microsoft, η εκπαίδευση 100.000 στελεχών μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων στη χρήση των ψηφιακών τεχνολογιών της Microsoft, ακριβώς για να τους δώσουμε τα εφόδιακαι τις γνώσεις.
Και είμαι βέβαιος ότι και άλλες μεγάλες επενδύσεις που γίνονται στον ψηφιακό κόσμο, όπως της DigitalRealty και της Amazon, και αυτές θα έχουν θετική επίδραση στην ψηφιακή εκπαίδευση των Ελλήνων επιχειρηματιών, των εργαζομένων τους αλλά και των πελατών τους επάνω σε αυτό το νέο κόσμο που έχει γεννηθεί.
Και επαναλαμβάνω, δεν τον γέννησε ο Covid αλλά επιτάχυνε τη γέννησή του ο Covid. Ας πούμε ότι ο Covid ήταν η αιτία ενός, ας το πούμε, πρόωρου τοκετού αυτού του καινούργιου κόσμου, τουλάχιστον για την Ελλάδα, η οποία ήταν πολύ πίσω στο ηλεκτρονικό εμπόριο και τώρα πια αρχίζει να αποκτάει και αυτή χαρακτηριστικά μιας πιο ώριμης αγοράς επάνω σε αυτά τα σημεία.
Αυτά είχα να πω για την επίδραση του Covid στο μέλλον. Ως προς το παρόν, οι πρώτες δύο ημέρεςεπαναλειτουργίας του λιανικού εμπορίου ήταν εντυπωσιακά καλές. Ξεκίνησε πολύ δυνατά η αγορά. Λογικό μετά από τόσες ημέρες κλειστού λιανικού εμπορίου.
Και θέλω να πω και το ευχαριστώ μου προς τους παράγοντες της αγοράς διότι τα μέτρα σε πολύ μεγάλο βαθμό, σχεδόν καθολικά τηρούνται. Δεν έχουμε εντοπίσει ούτε εγώ από τις πολλές επισκέψεις που έκανα, ούτε όμως οι υπηρεσίες μου ανά την επικράτεια, σοβαρές παραβιάσεις των μέτρων τήρησης του Covid.
Και, αγαπητέ κύριε Πρόεδρε, αν συνεχίσουμε έτσι,επιχειρηματίες και πελάτες, είναι βέβαιο ότι το λιανικό εμπόριο δεν έχει σημαντική επίδραση στην άνοδο της πανδημίας και άρα θα δικαιωθούμε στην απόφασή μας να το ανοίξουμε.
Πρέπει να συνεχίσουμε με αυτόν τον τρόπο. Έχω μία ανησυχία για την εικόνα της αγοράς κυρίως το Σαββατοκύριακο. Θέλω να είμαι ειλικρινής. Εκεί που ο κόσμος θα έχει μεγαλύτερο περιθώριο να κάνει, ας το πούμε έτσι, την βόλτα του. Άλλωστε το δίωρο έχει μπει για να αποθαρρύνει αυτού του είδους την βόλτα. Θα δούμε πώς θα λειτουργήσει αυτό το Σαββατοκύριακο και θα είμαι εδώ φυσικά για να πάρουμε μέτρα εάν και εφόσον χρειαστεί.
Λοιπόν, με αυτές τις σκέψεις, και πάλι ευχαριστώ πολύ για την πρόσκληση και ιδιαίτερα τον κύριο Καρανίκα».
Ολόκληρη η ομιλία στο ακόλουθο link:
https://www.youtube.com/watch?v=9gvdLrvz_ls
Επισυνάπτεται φωτογραφικό υλικό
Comments are closed.